Co z musztardą po obiedzie? Niezjedzonym pieczywem? Resztką mydła zalegającą w mydelniczce? Zużytą chusteczką higieniczną? Odpowiedzi na te pytania dostarczają plakaty kontekstowe przygotowane przez Koalicję 5 frakcji. Plakaty są częścią I kampanii informacyjnej koalicji i będą głównym narzędziem edukacji pracowników firm, które dołączyły do porozumienia, podczas obchodów Europejskiego Tygodnia Redukcji Odpadów.
![Plakat wskazujący jak segregować](https://grupa-eneris.pl/wp-content/uploads/2018/10/20180930-koalicja5frakcji-300x212.jpg)
Wśród koalicjantów są organizacje odzysku, NGO’s, przedstawiciele branży handlu detalicznego, FMCG, finansów. Wszystkie dołączyły do powołanej przez ENERIS Ochrona Środowiska i CSR Consulting inicjatywy we wspólnym celu, jakim jest wprowadzenie na rynek spójnego systemu eko-oznakowań na opakowania. Jest to odpowiedź koalicji na istniejącą obecnie lukę w obszarze narzędzi służących realizacji postawionych przez UE przed Polską celów środowiskowych (wysokie poziomy segregacji odpadów).
Przez segregację do redukcji odpadów
W 2017 roku w całej Polsce wyprodukowaliśmy niemal 12 tysięcy ton odpadów (GUS, 2018). Udział każdego z nas w tym tonażu to 312 kilogramów. Jednym ze sposobów redukcji ilości odpadów jest ich właściwa segregacja i włączenie pochodzących z nich surowców do ponownego obiegu. Tymczasem wciąż duża część z produkowanych przez nas odpadów – ponad 70% - trafia do pojemnika na odpady zmieszane. Jedną z przyczyn niskiego poziomu odzysku odpadów jest mała świadomość konsumentów odnośnie właściwej ich segregacji. Większość z nas wciąż ma wątpliwości odnośnie części opakowań, które podlegają odzyskowi, jak również ich właściwego przygotowania do segregacji (oddzielenie poszczególnych części opakowań od siebie, umycie oraz opróżnienie przed wyrzuceniem). W konsekwencji „kłopotliwe” odpady podlegające segregacji (np. opakowanie tekturowe po mleku) trafiają do pojemnika na odpady zmieszane, a inne (np. zużyta chusteczka higieniczna, słoik z zawartością) są segregowane niewłaściwie. To właśnie na opakowaniach, których segregacja najczęściej stwarza problemy konsumentom, skupili się członkowie Koalicji 5 frakcji w swojej pierwszej kampanii. Pomysłodawcami i inicjatorami Koalicji 5 frakcji są ENERIS Ochrona Środowiska i CSR Consulting, którzy we współpracy z Kancelarią Wierzbowski Eversheds Sutherland, Rekopol, Antalis Poland, Santander Bank Polska S.A. (dawniej BZ WBK S.A.), Eurocash, Little Greenfinity, Anpharm PF S.A. - Zakład Produkcyjny Grupy Servier, Skanska, UNEP/GRID Warszawa od ponad pół roku tworzą spójny pomysł na ogólnopolskie działanie proekologiczne.
Projekt otwarty na współpracę
Do Koalicji 5 frakcji zaproszeni są producenci wprowadzający na rynek opakowania, samorządy realizujące segregację na 5 frakcji oraz firmy i NGO chcące edukować swoje otoczenie w zakresie odzysku surowcowego. Dołączając do inicjatywy otrzymują możliwość korzystania z przemyślanego systemu eko-oznakowania na opakowania, stworzonego w oparciu o analizę prawną funkcjonującego znakowania ekologicznego oraz dobre praktyki z USA i Wielkiej Brytanii. Koalicja 5 frakcji udostępnia narzędzia edukacji, od systemu oznakowania na pojemniki (do biur dla firm, do przestrzeni miejskiej dla samorządów), spójnego z oznakowaniem produktów, po bazę praktyk w obszarze edukacji na temat segregacji surowców. O tym, jak przystąpić do koalicji, można dowiedzieć się na stronie
www.koalicja5frakcji.pl