Stal Gorzów: Polewaczka ENERIS przez cały sezon na stadionie
Dodano 11.04.2017
329 metrów długości i 10 metrów szerokości. To parametry nawierzchni stadionu Stali Gorzów, na której w marcu odbędą się pierwsze biegi rozpoczynające sezon 2017. O stan nawierzchni przed i w trakcie meczów zadba, tak jak w latach ubiegłych, polewaczka należąca do spółki ENERIS. Jej gorzowski oddział i Stal Gorzów Wielkopolski właśnie podpisały umowę na użyczenie sprzętu przez kolejny rok.
Z miłości do gorzowskiego żużla
O stan nawierzchni toru na stadionie Stali Gorzów dba polewaczka, którą na każdy kolejny sezon użycza lokalny oddział ENERIS Surowce, spółka zajmująca się między innymi odbiorem odpadów z terenu Związku Celowego Gmin MG-6. Na podstawie umowy zawartej z klubem Stal Gorzów Wielkopolski na sezon 2017 (marzec – październik 2017) gorzowski oddział ENERIS Surowce S.A. zobowiązał się do użyczenia polewaczki, podstawiania kontenera na odpady po meczach oraz sprzątania specjalistycznym pojazdem parku maszyn i parkingu samochodowego, należących do Stali Gorzów.- Możliwość wspierania gorzowskiego żużla cieszy nas tym bardziej, że jesteśmy firmą z Gorzowa i tak jak wszystkim kibicom, zależy nam na kolejnych sukcesach naszego klubu. Kontynuacja współpracy z klubem Stal Gorzów Wielkopolski była więc dla nas naturalną koleją rzeczy. Warto podkreślić, że jest to już 11., nieprzerwany sezon naszej współpracy, a zarazem wielki powód do dumy dla naszych pracowników– powiedział Tomasz Bielański, Dyrektor ds. operacyjnych gorzowskiego oddziału ENERIS Surowce S.A.
Optymalna nawierzchnia – lepsze wyniki i bezpieczeństwo
Głównym powodem stosowania polewaczki ENERIS Surowce jest charakterystyczna budowa stadionu Stali Gorzów. Ma on wysoką trybunę, która przysłania jego jedną stronę od słońca. W efekcie jest ona bardziej nasłoneczniona niż druga, co przekłada się na poziom jej nawodnienia, a więc na stan nawierzchni. To wymaga odpowiedniego sposobu konserwacji.- Najważniejszą zasadą przy przygotowywaniu toru żużlowego jest utrzymanie go w takim samym stanie na całej długości i szerokości nawierzchni. W związku ze specyfiką naszego gorzowskiego stadionu, przy pomocy polewaczki nawadniamy przede wszystkim stronę bardziej nasłonecznioną - obszar od wyjścia z pierwszego łuku do wejścia w drugi łuk. W ten sposób utrzymujemy ten sam stopień nawodnienia toru, a co za tym idzie także przyczepności, niezależnie od jego lokalizacji, zacienienia itp.– powiedział Jarosław Gała, toromistrz i były zawodnik Stali Gorzów. Przygotowanie toru do wyścigów zajmuje do kilku godzin, przy czym zależy to w największym stopniu od warunków atmosferycznych – wilgotności powietrza, nasłonecznienia, opadów. W przypadku meczu rozgrywanego o godzinie 18.00, prace nad przygotowaniem toru zaczynają się zazwyczaj o godzinie 8.00.
- W pierwszej kolejności, w zależności od pogody, wylewamy na tor od jednej do dwóch beczek wody, następnie rozpoczynamy prace spulchniające i równające. Jeżeli na tym etapie okazuje się, że nawierzchnia toru w dalszym ciągu nie jest jednakowa, w miejscach, gdzie występują nierówności, ponownie ją zraszamy, a potem ubijamy, w czym polewaczka sprawdza się lepiej niż walec. Na sam koniec wyrównujemy nawierzchnię, aby usunąć ślady jazdy polewaczki. Wilgotność toru utrzymujemy do momentu rozpoczęcia zawodów– wyjaśnia Jarosław Gała. Polewaczka pracuje nie tylko przed meczem, ale także w jego trakcie, w czasie konserwacji międzybiegowych. W przypadku meczów ligowych odbywają się one po 4, 7, 10 i 13 biegu. W czasie przerw technicznych wyrównywana jest powierzchnia toru, usuwane nierówności i koleiny. Od decyzji sędziego zależy natomiast, czy między biegami tor zostanie również nawodniony. Gorzowski oddział ENERIS Surowce współpracuje z około 90 tysiącami mieszkańców w ramach kontraktów z gminami oraz 900 podmiotami gospodarczymi. Wśród usług świadczonych przez oddział znajdują się między innymi odbiór odpadów komunalnych, surowców wtórnych oraz odpadów poprodukcyjnych, w tym niebezpiecznych, demontaż pojazdów mechanicznych, likwidacja dzikich składowisk, a także zimowe i letnie utrzymanie ulic miast.